Alhamdullilah. Ismail Sabri Umum Bntuan Baru Akan Diberikan Pada Keluarga Malaysia

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan memperuntukkan lebih RM 471.6 juta untuk melaksanakan Pakej Penjagaan C0VID 19 (PPC) kepada Keluarga Malaysia bagi kategori B40.

Perdana Menteri, berkata melalui pakej itu, kerajaan akan mengagihkan b.antuan PPC, yang terdiri daripada pek pelitup muka guna semula, kit ujian kendiri C0VID 19, satu oximeter, satu termometer dan risalah panduan penggunaan serta info k3s.ihatan.

Dalam persediaan ke arah era endemik C0VID 19, kerajaan akan memperuntukkan bagi tujuan pemberian Pakej Penjagaan C0VID 19 (PPC) kepada Keluarga Malaysia kategori B40 dalam usaha memastikan diri dan keluarga bebas dari j.angkitan.

Usaha ini antara lain bertujuan untuk meringankan b.eban kewangan perbelanjaan isi rumah B40 dan melatih diri membudayakan norma baharu, sekaligus membantu melindungi keluarga mereka daripada ja.ngkitan v.irus C0VID 19.

Sehubungan itu, kerajaan akan mengagihkan b.antuan PPC yang mengandungi pek pelitup muka guna semula 4 keping setiap keluarga, Kit ujian kendiri C0VID 19 4 kit setiap keluarga), 1 pulse oximeter, 1 termometer; serta risalah panduan penggunaan dan info k3s.ihatan.

Pemberian PPC buat masa ini akan dimulakan dengan penerima B.antuan Prihatin Rakyat (BPR) yang sudah berkeluarga. Mereka ini adalah dalam kalangan isi rumah B40 yang sudah berkahwin dengan ada atau tidak mempunyai anak; ataupun ibu atau bapa tunggal yang mempunyai anak.

Inisiatif ini dijangka akan memberi manfaat kepada lebih kurang 3.6 j.uta keluarga B40. Secara k3seluruhannya terdapat 8.4 j.uta penerima BPR.

Selain itu, dalam usaha untuk meningkatkan perlindungan kepada golongan rentan daripada ri.siko j.angkitan C0VID 19, k.erajaan juga bersetuju untuk melaksanakan pemberian dos ketiga v.aksin C0VID 19.

Keutamaan pemberian dos ketiga ini akan tertumpu kepada kumpulan yang beri.siko tinggi terlebih dahulu seperti anggota barisan hadapan k3s.ihatan, pes.akit kurang daya tahan imun immunoc.ompromised, warga tua dengan ko.morbiditi dan individu yang tinggal atau bekerja di pusat jagaan jangka panjang (long-term care facilities), apabila liputan im.unisasi populasi dewasa di seluruh negara melebihi 80%.

Dos ketiga ini dapat meningkatkan tahap imuniti dalam kalangan individu beri.siko tinggi terhadap j4ngkitan C0VID 19, yang mungkin menurun dalam tempoh tertentu selepas dos kedua.

Untuk itu, panel pakar perub4tan dan k3s.ihatan sedang membangunkan garis panduan pelaksanaan pemberian dos ketiga ini.

k3semua perincian berhubung pelaksanaan Pakej Penjagaan C0VID 19 dan pemberian dos ketiga v.aksin C0VID 19 akan diumumkan oleh Menteri k3s.ihatan.

 

Kredit : BH

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://aud1r8.com/

Be the first to comment on "Alhamdullilah. Ismail Sabri Umum Bntuan Baru Akan Diberikan Pada Keluarga Malaysia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*