Siapa Yang Suka Kunyah Ais, Tolong Hentikan. Doktor Ini Jelaskan Bahayanya

 

Kalau minum minuman sejuk jadi tabiat kebanyakan dari kita mengvnyah atau mengg1g1t ais. Saja suka-suka tapi ramai tak tahu bahawa kita sedang m3r0sakkan gigi sendiri.

Perkara ini dikongsi oleh Dr Muhamad Iqbal dari Medical Mythbusters Malaysia.

Sedang m3njah4namkan g1g1 sendiri

Kalau anda seorang pemakan atau pengvnyah ais tegar, anda sebenarnya sedang menj4han4mkan gigi anda tanpa anda sedar.

Sikit-sikit gigi anda akan mengalami kehilangan struktur gigi yang bersifat mikro.

Makin banyak dan lama anda kvnyah ais, makin banyak struktur gigi yang hilang.

Gigi berlekuk

Ini dinamakan “Abfraction”. Gigi anda akan berlubang tapi bukan berlubang macam tak gosok gigi tu. Gigi anda akan “berlekuk”, terutamanya di bahagian l3her gigi.

Ini disebabkan oleh kesan tr4uma yang berpanjangan ke atas gigi anda akibat daripada kerap mengunyah sesuatu yang k3ras seperti ais.

Kesan daripada “abfraction” ini akan menyebabkan gigi lama kelamaan akan menjadi s3ns1tif, dan jika tak dibendung, gigi boleh p4tah dan p3cah kerana telah banyak struktur gigi yang hilang tanpa disedari.

Saluran saraf gigi m4t1 m3ngejut

Mari saya ceritakan tentang makan ais ini. Saya pernah dapat seorang pesakit ni, mengadu gigi geraham dia pecah. Bila saya check, mulutnya bersih, gigi semua tak ada r0sak kecuali yang pecah tu. Satu gigi je.

Dia memang ada tabiat mengunyah ais lepas makan-makan di kedai. Sambil berborak-borak dia ambil seketul ais dan kunyah. Lepas satu, satu.

Pecah gigi dia tu, sampai nampak saluran akar. Eh tak sakit ke? Dia jawab tak. Maknanya bukan sahaja gigi pecah, tapi saluran saraf mengalami trauma. Terus ‘m4t1 meng3jut’.

Jadi untuk rawat gigi dia, kena buat rawatan saluran akar (root canal treatment) dulu, baru tampal dan sarung gigi (crown).

Kepada yang suka makan ais, kurangkan dan berp4da-p4dalah.

Dr Muhamad Iqbal

Doktor Gigi

Be the first to comment on "Siapa Yang Suka Kunyah Ais, Tolong Hentikan. Doktor Ini Jelaskan Bahayanya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*