Biarpun Masjid Jauh Dan Tiada Kenderaan Namun Beliau Tidak Pernah Missed Solat Subuh Di Masjid…

Bhai ni, setahu saya tak pernah missed solat subuh di masjid. Even kalau dia terlewat pun, dia akan datang juga ke masjid, solat sendiri di belakang. Apa yang menarik adalah, dia memg xde kenderaan utk ditunggang ke masjid. Memang berjalan kaki sahaja. Jarak rumah yang dia tinggal dengan masjid adalah lebih kurang 1-2km.

Disebabkan dari bergegas ke masjid tu, memang biasanya sampai masjid tu dia akan berpeluh camni. Saya perasan, peluh ni waktu subuh je biasanya berlaku. Waktu-waktu lain dia tak berpeluh mungkin kerana dia dapat bersiap lebih awal utk ke masjid berbanding waktu subuh.

Beliau begitu bersungguh-sungguh utk datang solat subuh di masjid walupun tanpa kenderaan. Kita pula bagaimana? Kita tiada kenderaan ke? Jauh sgt ke masjid/surau dari rumah kita? Nabi saw bagi tahu, bersaksilah atas keimanan seseorang yang sentiasa berulang alik ke masjid…. Allah akan berikan mereka cahaya yang sempurna di akhirat kelak. Hari yg penuh dengan huru-hara dan hanya iman dan amal sahajalah yang akan menyelamatkan seseorang daripada ked@hsyatan hari tersebut.

Ya Allah berilah kami kesungguhan bersolat seperti bhai ini. 

Kredit; Hisyam Foremost

Tambahan;

Admin fikir mungkin juga bhai ni betul2 memahami hadis Rasulullah saw yang menegaskan bahawa solat Subuh adalah solat yang paling berat untuk didirikan oleh seorang MUNAF1K! Lalu, walaupun masjidnya jauh dari kediaman beliau namun tetap juga beliau gagahi untuk menyahut jemputan Allah…

Be the first to comment on "Biarpun Masjid Jauh Dan Tiada Kenderaan Namun Beliau Tidak Pernah Missed Solat Subuh Di Masjid…"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*