Penjelasan Pu Azman Mengenai Kritikan Terhadap Fad Dan Achey Kerana Meratap Pemergian Arwah Abam Bocey

PERKONGSIAN ahli kumpulan Bocey, Achey dan Fad mengenai pemergiaan sahabat mereka Ab@m di laman Instagram sejak Isnin lalu menerima kritikan segelintir netizen.

Segelintir netizen mengatakan r0h Allahyarham Abam tidak tenang melihat kes3dihan yang dikongsikan Achey dan Fad.

Bagaimanapun, Pencetus Ummah (PU) Azman tampil menjelaskan perbuatan manusia yang masih hidup tidak akan memberi kesan kepada yang sudah m3n!nggal dvnia.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ada budaya di kalangan masyarakat berbunyi : “Jangan post tentang arwah banyak sangat, nanti arwah tak tenang di sana”. . Kenyataan di atas tidak betul sama sekali. Perbuatan orang hidup tidak bagi kesan langsung kepada orang mati DALAM HAL INI. . Tiada masalah menceritakan kebaikan orang mati sebagai pengajaran dan semangat kepada yang hidup. Tiada masalah postkan foto kenangan yang sopan, tutup aurat dan syar’iey sebagai melepas rindu. Hal ini tidak bermakna yang mengepost itu tidak redha. Redha atau tak, tu perbuatan hati. Kita orang luar tak boleh nak nilai. . Bahkan jika yang hidup melakukan perbuatan yang dilarang iaitu meratap (melampau), juga tidak bagi kesan kepada si mati. Bahkan si pelaku yang masih hidup itu sahaja yang mendapat kesan dosa atau tidak. . وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ . . Maksud :”dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain”. . Ramai di kalangan kita yang selalu postkan tentang kerinduan kita dan kebaikan orang-orang soleh di zaman silam, sekalipun mereka telah meninggalkan kita ratusan tahun. Seumpama Imam Syafie dan sewaktu dengannya. . Cuma pesanan pada kita-kita yang post ni (termasuk Cik Man) agar sentiasa bimbing jiwa supaya tak terkeluar dari batas redha. . Sekian dari Cik Man. . Hanya rindu.

A post shared by Cik Man (@pu_azman) on

PU Azman menjelaskan mengenai kekeliruan segelintir netizen.

“Ada budaya di kalangan masyarakat berbunyi, jangan post tentang arwah banyak sangat, nanti arw4h tak tenang di sana. Kenyataan di atas tidak betul sama sekali.

“Perbuatan orang hidup tidak bagi kesan langsung kepada orang m4ti dalam hal ini. Tiada masalah menceritakan kebaikan orang m4ti sebagai pengajaran dan semangat kepada yang hidup.

“Tiada masalah post foto kenangan yang sopan, tutup aurat sebagai melepas rindu. Hal ini tidak bermakna yang muat naik itu tidak reda.

“Reda atau tak, itu perbuatan hati. Kita orang luar tak boleh nak nilai,” tulis PU Azman menerusi laman Instagram miliknya.

Sebelum ini, dunia hiburan dikejutkan dengan berita pelawak Ab4m B0cey men!nggal dunia selepas dua hari mengalami demam panas.

Pem3rgiaan Ab@m atau nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Redzuan, 32, memberi tamparan kepada keluarga serta dua anggota kumpulannya, Achey dan Fad.

Dalam pada itu, PU Azman memberitahu biarpun perbuatan meratap tidak beri kesan kepada arw@h namun kena sentiasa menjaga jiwa supaya tidak terkeluar dari batas keredaan.

Kumpulan Bocey dianggotai Fad, Ab@m dan Achey.

“Bahkan jika yang hidup melakukan perbuatan yang dilarang iaitu meratap (melampau), juga tidak bagi kesan kepada si m@ti.

“Bahkan si pelaku yang masih hidup itu sahaja yang mendapat kesan d0sa atau tidak. Ramai di kalangan kita yang selalu post tentang kerinduan kita dan kebaikan orang-orang soleh di zaman silam, sekalipun mereka telah men1nggalkan kita ratusan tahun.

“Seumpama Imam Syafie dan sewaktu dengannya. Cuma pesanan pada kita semua yang post ni (termasuk Cik Man) agar sentiasa bimbing jiwa supaya tak terkeluar dari batas reda,” ujarnya.

Be the first to comment on "Penjelasan Pu Azman Mengenai Kritikan Terhadap Fad Dan Achey Kerana Meratap Pemergian Arwah Abam Bocey"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*