“Semua dah dij4ngkiti” – Terpaksa ‘Balut’ Badan Dengan Plastik Sampah Sebab PPE Habis, Kini Disahkan Positif Covld-19

Beberapa minggu lepas, viral gambar menunjukkan tiga orang jurur4wat di Northwick Park Hospital, Harrow, England memakai peralatan perlindungan diri (PPE) menggunakan plastik sampah berwarna biru.

Mereka terpaksa berbuat begitu kerana terpaksa selepas kehabisan set PPE dek kerana penularan pandemik Cov1id-19 di negara itu. Dalam gambar yang viral tu, mereka ‘dibaluti’ plastik sampah dan memakai topeng muka serta sarung tangan.

Namun, malangnya ketiga-tiga jurur4wat itu kini disahkan positif Cov1id-19, lapor Metro. Hospital itu sebelum ini telah mengisytiharkan keadaan kecem4san selepas semua katil telah digunakan sepenuhnya untuk menempatkan pes4kit.

Lebih menyedihkan, menurut Daily Telegraph, lebih 50% staf yang bertugas di satu wad telah menjalani pemeriksaan dan disahkan positif Covi1d-19.

Salah seorang jurur4awat berkata, mereka kini dalam keadaan terdesak memerlukan peralatan yang lengkap kerana berdepan dengan v1irus itu setiap hari. Bukan saja harus mer4wat pes4kit tetapi juga selepas itu perlu meraw4t rakan-rakan sekerja yang telah dijangkiti v1irus tersebut.

Ramai sangat orang muda yang memerlukan alat bantuan pern4fasan. Kebanyakan daripada mereka ada peny4kit athma atau k3encing manis. Mereka tak berhenti batuk. Batuk, batuk dan batuk. Kami hanya mampu tolong mereka beri bantuan pern4fasan.”

Bila badan dah tak boleh lawan, mereka m4ti. Kami tak dapat selamatkan mereka. Paling teruk, kami tak boleh benarkan ahli keluarga datang ucapkan selamat tinggal.”

Walaupun jururawat perlu senyum selalu namun jauh di sudut hati mereka juga dalam ket4kutan. Mereka juga sama seperti pes4kit itu semua, sudah lama tidak pulang berjumpa keluarga kerana takut mereka membawa v1irus bersama.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : LM/Oh MyMedia

Be the first to comment on "“Semua dah dij4ngkiti” – Terpaksa ‘Balut’ Badan Dengan Plastik Sampah Sebab PPE Habis, Kini Disahkan Positif Covld-19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*